fishing

koi

Urdu lægen og alle hans gode ideer!

En aften var min kammerat Jesper og jeg taget et smut på geddefiskeri. Hele aftenen forløb med masser af aktivitet, og vi fangede således 11 gedder op til 3,6 kg. Da mørket havde lagt sig besluttede vi, at tage de sidste kast inden vi ville pakke sammen og smutte hjem af. I sidste kast tog en mindre gedde min overfladewobler og under afkrogningen af denne, skete det der så ofte sker når en gedde afkroges. En pludselig kraftig bevægelse og lige så hurtigt som man kan nå at sige "Hest", sad woblerens øverste trekrog dybt plantet i min venstre pegefinger. Til alt held fik gedden rystet wobleren ud af munden, så jeg ikke også havde den hængende i forlængelse af fingeren.

Vi pakkede grejet sammen og tog et par hurtige billeder af finger og wobler. Hvorfor vi lige skulle lege amatørfotografer og filme en finger, ved jeg ikke, men om ikke andet, så kan billedet jo ses her på siden. Krogens modhage sad et godt stykke nede, så vi valgte lige at smutte forbi KAS Herlev på vejen hjem.

Vel ankommet til skadestuen gjorde jeg opmærksom på, at der var landskamp næste morgen, så jeg ville sætte pris på at blive hurtig ekspederet. Om det var denne kommentar der gjorde, at jeg kom til med det samme, aner jeg ikke, men jeg slap da for den obligatoriske ventetid man normalt oplever sådanne steder. Nå, men jeg lagde mig til rette på briksen og lå så der og lugtede surt af geddeslim og gammelt fiskekluns. Lægen der skulle tilse patienten, var af anden etnisk baggrund og snakkede næsten ikke dansk. Han havde tydeligvis aldrig set en fiskekrog, og mine ihærdige forsøg på, at forklarer om modhager m.m. virkede ligesom ikke. Vupti, så var jeg bedøvet fra albuen og ned, mens denne "læge" stod og rev i wobleren. Han både rev, flåede og rykkede fra side til side og det var tydeligt, at han ikke fattede hvorfor denne lille metalsjover kunne side så godt fast i fingeren. Det gik virkeligt voldsomt for sig og jeg frygtede, at woblerens anden trekrog skulle ende i en af mine andre fingrer eller endnu værre i lægens. Tanken om at skulle være forbundet, med en ikke dansk talende læge gjorde, at jeg fortalte ham om truslen fra den anden krog. Han kiggede noget spørgende på mig, men jeg tror han forstod mine bange anelser. Han slap min bedøvede kropsdel og hentede noget tape. Denne tape forsøgte han så, at ligge omkring den anden krog, for at uskadeliggøre denne. Jeg opgav, at forklarer ham, at en sådan krog sagtens kunne gennemtrænge et stykke kontortape.

Han rykkede et par minutter mere i krogen hvorpå han pludselig forlod "teltet" hvor jeg lå. 5 sekunder efter troppede han op igen med en skalpel og sagde så på sit bedste danske, at nu ville han ligge et snit på tværs i fingeren og så skulle jeg lige have 3 sting og så var jeg ellers klar igen. Nu var gode dyr for alvor rådne, så jeg sagde, at hvis han skulle skærer, så ville jeg have mere bedøvelse. Oki doki sagde den dygtige læge og smuttede ud for at hente en sprøjte med lokalbedøver. Så snart han var ude af syne, tog jeg fat om krogen og pressede den igennem fingeren, så den kiggede op ca. 1 cm fra hvor den gik ned. Jeg kunne intet mærke, da jeg nu var lam fra skulderen og ned. Denne fremgangsmåde er nok den mest brugte når en krog skal ud, men trods ihærdige forsøg på at overtale lægen til at gøre dette, var alle endt med beskeden "er det dig eller mig der er lægen her?", sagt i en blanding af urdu og sønderjysk.

Nu var modhagen ude og jeg manglede nu kun en bidetang. Jeg kaldte på en ung fætter der gik rundt udenfor "teltet". Han hentede en tang og vupti så var krogen ude. Da min læge atter vente tilbage, med lokalbedøvelse nok til at bedøve en hel spejderkoloni, sagde han noget i stil med "nejnejnejnejnej" og smuttede så igen. En sød ung pige lagde min finger i sæbevand og så var jeg ellers den der var smuttet.

To dage efter fik jeg igen følelsen tilbage i min arm og var klar til nye fiskeeventyr. Om lægen havde amputeret min hånd ved halsen ved jeg ikke, men han var altså bare scary. Lidt alla lægen fra filmen "Ud og køre med de skøre".