fishing

koi

Spanske skælkaper fra floden Ebro

Efter en lang historie om et helt vildt vinterfiskeri fra floden Ebro i Spanien sidste år, som vores norske og tyske venner havde haft, blev vi enige om at deltage i dette års Tour de Ebro.

Vækkeuret ringede en kold januar morgen kl. 06:00 og en time senere lå vi på motorvejen. GPS`en sagde at vi ville ankomme 05:45, så de næste 23 timer skulle tilbringes bag roret.

Vel ankommet blev bilen tømt på rekordtid og alt hvad der ikke havde noget med fiskeri at gøre blev opmagasineret i vores lejlighed som fungerede som vores base om natten hvor fiskeri ikke var tilladt.

Vi havde tænkt os, at starte med at fiske på den samme plads de andre havde fisket sidste år. Det var lige neden for dæmningen op mod søen Caspe. På vej til pladsen snakkede vi med nogle andre fiskere som også lå i området og de meldte alle om meget ringe aktivitet. Vi trodsede de dårlige odds og efter 20 min. stod Lars med spændt klinge og kunne kort efter lande en skæller på 7 kg. Humøret var højt, der var fisk på pladsen og vi troede nu at den hellige grav var velbevaret. Vi blev klogere!! De næste 3 døgn hørte vi ikke så meget som et bip fra en Delkim.

Ebro når den er flottest!

Efter de sidste dages fiskeri uden resultat skiftede vi til en plads med lavere dybde. Vi fiskede nu alle tackler på 5-8 meters vand i en lang linie for at afslører fisk i området. Der gik ikke længe før Lars igen havde et run og efter at have trukket en fisk op fra 7 meters dybde kunne vi nyde en fin skæller på 8,35 kg. Lige før midnat, og dermed lige før fiskeriet skal indstilles, fik Henrik en fisk ude på 220 meter på 8.75 kg. Herefter rullede vi alle tackler ind og krøb i poserne.
Næste morgen blev vi vækket med kaffe på bedchairen og herefter blev alle tackler lagt ud i området hvor der var ca. 7 meter vand. Thomas fik hurtigt et run og efter en roligt fight fra båden, kunne Lars nette en rigtig flot skæller på 12,65 kg. Ved aftenstid fik Lars en skæller på 8,1 kg og herefter tog Henrik tilbage til lejligheden for at nappe et bad og få et par timer på øjet.

Næste morgen startede som den anden, med dampende kaffe og kage fra bageren. Natten havde været kold og så tager det altid lidt ekstra energi at komme ud af poserne. Tacklerne blev lagt ud i samme område og den bærbare DVD blev startet. Altid en god ting når aktiviteten fra fiskene er lidt sløj. Pretty Woman var godt i gang da Richard Gere´s ungdommelige stemme blev overdøvet af en syngende spole og en pippende Delkim. Lars trodsede den meget spændende film og kastede sig over stangen og gav tilslag. Fisken fortsatte i samme tempo nu efter bremsen var slået til og det var tydeligt at det her var en stor fisk. Vi kunne ikke undgå at tænke "malle" men heldigvis viste en stor skæller sin bredside et godt stykke ude. Efter en lang fight gled den store skæller over netrammen og direkte op på den ventende måtte. Fisken målte imponerende 102 cm og vægten sagde 18,8 kg Hvilken fisk!

18,8 kg!

Vores tyske venner, Frank og Ingo, som havde fisket længere nedstrøms, havde siden start fået 2 mindre fisk og smidt 6 i nogle grimme snacks.
Den næste dag brugte vi på at tjekke området ud og lede efter nye pladser. Henrik kørte ind til Barcelona og hentede kæresten Janne som skulle fiske med den sidste uges tid og da vi alle samledes i lejligheden om aftenen drak vi os hegnet med en kasse lokal pils.

Næste morgen begyndte det at blæse kraftigt op, så vi prøvede at finde en plads i læ. Vi tog op til den plads hvor vi startede den første dag, for der kunne vi ligge i læ bag dæmningen. Desværre var der så meget strøm at ikke engang 290 gr. bly kunne holde bunden. Det blev aldrig helt godt og midt på dagen gav vi op og tog tilbage til lejligheden for at se de sidste 10 min. af filmen.

Dæmningen op til Lake Caspe!

Frank og Ingo havde fået et par fisk de sidste par dage og derfor valgte Henrik og Janne at tage nedstrøms og fiske i samme område som dem. Vi valgte at tage tilbage til pladsen som havde givet den store skæller. Vi dumpede et par kilo foder og lagde igen tackler ud på 7-8 meter vand ca. 220 meter fra land. Efter flere dage uden aktivitet var det rart endelig at hører en Delkim for fuld damp. Lars var klar med kamera og Thomas fandt smilet frem mens han poserede med en fin fisk på 10,1 kg. Inden kameraet blev pakket væk skulle Thomas lige have filmet endnu en fisk og denne gang en mindre fisk på 6 kg med alt for store finner.

Den næste dag blev en endnu mere våd dag for den hårdtprøvede afkrogningsmåtte. Først fik Lars en skæller på 12,8 kg, herefter fulgte 3 mindre fisk, mens Thomas sluttede dagen af med en fisk på 9,2 kg. Vi blev enige om at sove på pladsen så vi var sikre på at have den næste dag. Lige inden vi gik til køjs kom Henrik og Janne forbi, de havde smidt 3 fisk og den ene bare 20 cm fra netkanten. Deres fiskehumør var en kende længere nede end vores og for at gøre ondt værre kom der lyde fra Thomas ene Delkim mens vi stod og sludrede. Efter en kort fight fra båden gled en tyk skælbamse i nettet og sørme om det ikke også rakte til en ny pr. for Thomas med 14,6 kg.

Vi vågnede op med store smil og høje forventninger. Desværre måtte vi skrive 0 fisk på kontoen den dag og atter erkende at fiskeri altid er lunefuldt og uberegneligt. Janni og Henrik fik heller ikke noget den dag og flyttede op ved siden af vores plads.
Efter en meget kold nat var det meget svært at lokke Janne og Henrik ud af poserne. Vi forsøgte med varm kaffe og fællessang, men intet virkede! Vi lagde vores tackler ud mens det blev lyst og opdagede til vores store utilfredshed at himlen var dækket af sorte truende skyer. Godtroende gemte vi os under parasollerne og håbede på det bedste, mens uvejret trak samme over os. Regn blev til hagl og frisk vind blev til hård kuling og kort efter var hele lejren totalt endevendt. Parasollerne fløj rundt og alt blev gennemblødt og vi skulle nok havde trukket snuderne til os mens tid var. Vi nærmest flygtede ind i bilerne med grej over det hele og så var den fiskedag ligesom slut!
Det dårlige vejr forsatte hele dagen og vi måtte opgive at fiske mere den dag.

Solen skinnede næste morgen og vejret var perfekt til vores sidste fiskedag. Vi valgte den samme plads og fik samtidig mulighed for at få tørret alt det våde grej. Janne, som endnu ingen fisk havde fået, fik endelig et run og med Thomas i båden kunne de sammen lande en super skæller på 12,4 kg.

Efter 14 dages tur med ca. 11 dages fiskeri kunne vi notere 18 karper og en masse oplevelser på kontoen. Bilen blev vendt mod nord og efter 22 timer stod vi atter tilbage i Danmark. Vi blev mødt med Gl. Dansk og den helt store morgenbuffet af vores gode ven Kenneth og det satte lige det sidste prik, over det berømte og velprøvede, i.